Vg2 Fiske og fangst

Inntakskrav Vg1 Naturbruk

Opplæringen på Vg2 omfatter fellesfag og programfagene fartøy og redskaper, fangst og kvalitet og yrkesfaglig fordypning.

Vg2-kurset fiske og fangst danner grunnlag for fagbrev som fisker. Med to års fartstid kan du også få ut sertifikat som dekksoffiser klasse 5. Dette gir tillatelse til å føre båter opp til 500 tonn.

Elever på Vg2 fiske og fangst som tar D5, må påregne kostnader på eksamensavgifter for nautiske fag (D5) og radiosertifikat. Inntil kr 3000,- kan påregnes. Skolen vil fakturere for avgifter.

Det stilles spesielle helsekrav for å mønstre på båt. Før høstferien anbefaler vi at elevene har skaffet seg helseerklæring.

• Norsk

• Samfunnsfag

• Kroppsøving

Yrkesfaglig fordypning

Yrkesfaglig fordypning skal gjøre det mulig å veksle mellom læringsarenaer og gi elevene mulighet til å oppleve realistiske arbeidssituasjoner i læringsarbeidet.

Yrkesfaglig fordypning skal gi elevene et godt grunnlag for å velge lærefag og en mulighet for å knytte kontakt med potensielle lærebedrifter. Yrkesfaglig fordypnings skal gi elevene en opplæring som er relevant for deres fremtidige yrkesutøvelse.

Yrkesfaglig fordypning skal bidra til å introdusere elevene for arbeidslivet, og gi regionalt og lokalt arbeidsliv mulighet til å definere innholdet i opplæringen i tråd med lokale kompetansebehov basert på læreplaner for aktuelle fag.

Yrkesfaglig fordypning skal gi elevene mulighet til å prøve ut ett eller flere aktuelle lærefag. De skal få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer yrkene utdanningsprogrammet kvalifiserer dem for, og få mulighet til å fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3-nivå.

Yrkesfaglig fordypning skal gi elevene mulighet til å ta fellesfag i fremmedspråk eller programfag fra studieforberedende utdanningsprogrammer og fellesfag fra Vg3 påbygging til generell studiekompetanse.

Bok og utstyrsliste (PDF, 202 kB)