Vg1 Naturbruk

Inntakskrav

Norsk grunnskole eller tilsvarende

Vg1 naturbruk handler om å drive næring basert på naturressurser. Programfagene dreier seg om tradisjonelle og nye driftsformer innenfor norske og samiske næringer, inkludert reindrift, og skal legge grunnlag for sikker matproduksjon og for aktivitet og opplevelser med dyr og natur. Programfagene skal utvikle elevenes forståelse av samspillet mellom natur, samfunn og økonomi. De skal også utvikle elevenes forståelse av hva det innebærer å ta vare på og nyttiggjøre seg naturressurser på en bærekraftig måte. Vg1 naturbruk handler videre om hvordan man nyttiggjør seg naturressurser som en verdi i nåtid og framtid for arbeids- og samfunnslivet.

Viktig informasjon til elever som skal starte på Vg1 naturbruk finner du her (PDF, 101 kB)

• Engelsk

• Matematikk

• Naturfag

• Kroppsøving

I løpet av skoleåret vil det bli avviklet grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk for alle elever som velger blå naturbruk. Kurset arrangeres ved skolens sikkerhetssenter og er gratis for elevene. Hvis noen av ulike årsaker ikke kan delta på dette, må det fremlegges legeerklæring på dette.

Eksamens og sertifikatutgifter til båtførerprøve, jegerprøve og lignende dekkes av den enkelte elev.

Bok og utstyrsliste (PDF, 150 kB)