Vg2 maritime fag

Inntakskrav

Vg1 Teknologi og industrifag eller Vg1 Elektro- og datateknologi.

Opplæringen på Vg2 omfatter fellesfag og programfagene dokumentasjon og kvalitet, drift og operasjon, skipstekniske tjenester, programfag til valg (dekk/maskin) og yrkesfaglig fordypning.

VG2-kurset danner grunnlag for fagbrev som matros og motormann. Fordelingen av matros/motormann skjer etter skolestart. Det er viktig at du har gjort deg noen tanker om hvilken fordypning du ønsker før skolestart.

• Norsk
  • Samfunnsfag
  • Kroppsøving

• Dokumentasjon og kvalitet
  • Skipstekniske tjenester
  • Dekk/maskin

Yrkesfaglig fordypning
Beskrivelse av yrkesfaglig fordypning, se nedenfor

Beskrivelse av felles programfag

Dokumentasjon og kvalitet

Programfaget omfatter bruk av rutiner og systemer som grunnlag for drift, operasjon og tekniske tjenester. Det dreier seg også om internasjonale og nasjonale instanser som styrer maritim virksomhet. Programfaget omfatter HMS-forskrifter og hvordan en forebygger skadelige utslipp. Nødprosedyrer, registrering, avviksrapportering og sikkerhetsopplæring er en del av faget. I faget gis det også grunnleggende sikkerhetsopplæring.

Skipstekniske tjenester

Programfaget omfatter bruk av verktøy og spesialutstyr for vedlikehold og reparasjoner. Faget dreier seg også om skipet som produksjonsenhet og hvordan alle systemer fungerer etter sin hensikt.

Valgfritt programfag (dekk/maskin)

Her velger elevene enten programfaget dekk eller maskin.

Yrkesfaglig fordypning

På Vg2-nivå er det satt av 9 timer i uken der du kan fordype deg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3-nivå og ta relevante fellesfag fra Vg3, fellesfag i fremmedspråk og programfag fra studieforberedende utdanningsprogrammer. Ved Vest-Lofoten videregående skole samler vi opp timene i YFF og gir elevene mulighet til å prøve seg i bedrift i en sammenhengende periode.

Bok og utstyrsliste (PDF, 205 kB)