OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vg1 Bygg og anleggsteknikk

Inntakskrav

Norsk grunnskole eller tilsvarende

Bok- og utstyrsliste (PDF, 119 kB)

Opplæringen på Vg1 omfatter fellesfag og programfagene arbeidsmiljø og dokumentasjon og praktisk yrkesutøvelse og yrkesfaglig fordypning.

Vg1 bygg- og anleggsteknikk gir grunnlag for et mangfold av yrker innen bygge og anleggsbransjen.

Fellesfag

•  Engelsk
  •  Matematikk, praktisk eller teoretisk
  •  Naturfag
  •  Kroppsøving

Programfag

• Arbeidsmiljø og dokumentasjon
  • Praktisk yrkesutøvelse

Vg1 bygg- og anleggsteknikk handler om å utvikle grunnleggende kompetanse innenfor bygg og vedlikehold av bygninger, anlegg, veier, vann- og avløpsinfrastruktur og annen infrastruktur. Programfagene skal også gi elevene kompetanse i å bruke digitale verktøy og vurdere hvordan miljø- og klimaendringer påvirker bygg- og anleggsbransjen. Videre skal programfagene bidra til at elevene følger kravene i regelverket ved bruk av produkter og i arbeid innen bygg- og anleggsteknikk.

Programfagene på bygg og anleggsteknikk er delt i to fag, Arbeidsmiljø og dokumentasjon og  praktisk yrkesutøvelse.

Yrkesfaglig fordypning

På Vg1-nivå er det satt av 6 timer i uken der du kan fordype deg i et eller flere av lærefagene som inngår i dette utdanningsprogrammet. Du kan også fordype deg i fellesfag som inngår i studiene for å oppnå generell studiekompetanse.