Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten arbeider både helsefremmende og forebyggende. Tjenesten tilbyr veiledning, støtte og hjelp til elevene ved skolen. Tjenestens mål er å øke elevenes helsebevissthet, bedre det fysiske og sosiale miljøet og motivere hver enkelt elev til å ta ansvar for egen helse og livskvalitet.

Du kan snakke med skolehelsetjenesten om

• personlige problemer eller bekymringer knyttet til hjem, skole eller venner
  • prevensjon, graviditet, kjønnssykdommer, underlivsplager
  • søvnvansker, ernæring
  • stress, sorg, angst og depresjon, spiseproblemer, selvskading, smerter
  • mobbing, skolefravær, lav selvfølelse eller selvtillit, ensomhet, prestasjonsangst, konsentrasjonsvansker
  • fysisk og psykisk vold, overgrep og voldtekt
  • rusmidler, røyk/snus

Skolehelsetjenesten arbeider tverrfaglig og vil ofte samarbeide med lærere, rådgivere, miljøtjenesten og øvrig personell på skolen. Eleven selv bestemmer hva skolehelsetjenesten kan ta opp med de andre.

Helsetjenesten har taushetsplikt.