Vitnemål, kompetansebevis, fag- og svennebrev

Et fullført og bestått videregående opplæringsløp gir studie- og/eller yrkeskompetanse.

Det utstedes ikke vitnemål før du har fullført og bestått utdannelsen din.

Skolene skriver vitnemål/kompetansebevis og deler ut eller sender til elever.

Fylkeskommunen skriver vitnemål/kompetansebevis til lærlinger med lærekontrakt i Nordland og til praksiskandidater som er oppmeldt til fagprøve i Nordland. Vitnemålet/kompetansebeviset sendes til deg når fagprøve og teori er bestått. For deg med lærekontrakt må også læretiden være utløpt.

Fag- svenne- eller kompetansebrev

Fag- svenne eller kompetansebrev (diplomet) sendes ikke ut. Dersom du ønsker å få tilsendt diplomet må du sende inn en bestilling til oss.

Har du mistet dokumentet ditt kan du bestille ett duplikat

Vitnemål og kompetansebevis fra videregående opplæring er verdidokumenter som man skal ta vel vare på. Dersom dokumentasjonen går tapt, kan du be om å få skrevet ut ny dokumentasjon, dette kalles duplikat. Den skal være så identisk som råd er, men den skal ikke tilbakedateres. Nye dokumenter skal skrives ut av samme skole/fylke som produserte det opprinnelige dokumentet.

Du må påregne lang ventetid. Det er derfor viktig at du bestiller duplikater i god tid dersom du har behov for dokumentet innen ett bestemt tidspunkt.

Bestill kompetansebevis/vitnemål/fag- og svennebrev

Gyldig kopi av vitnemål

Gyldig kopi av vitnemål kan du trenge når du skal søke jobb. Dette er en kopi med stempel og signatur om at det er rett kopi.

Trenger du gyldig kopi av vitnemålet ditt møter du opp personlig på din lokale skole. Ta med originalvitnemålet.

Du finner mer informasjon om vitnemål, førstegangsvitnemål, elektronisk vitnemål, kompetansebevis, fag- og svennebrev nedenfor.