OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Erstatningskrav

Har du fått faktura fra biblioteket? Slik rydder du opp!

Fakturaer går ikke vekk av seg selv, men du har flere muligheter til å rydde opp:

Du kan fortsatt levere inn. Hvis du leverer inn det du har lånt innen rimelig tid, frafaller vi kravet. Hvis du har grunn til å tro at du har byttet bøker med noen i klassen, så hold kontakt med personen(e) det gjelder til saken er i orden.

Kjøpe et erstatningseksemplar. Hvis du har mistet eller ødelagt boka, og den koster mindre enn 500 kroner, vil det lønne seg for deg å kjøpe et erstatningseksemplar og levere inn. (Vi kan da finne på å kreve en kvittering på at den er kjøpt.) De fleste bokhandlere kan bestille inn ting de ikke har på lager – det tar gjerne ei stund, så det er lurt å ta kontakt med biblioteket slik at saken ikke blir sendt til inkasso imens.

Du kan kjøpe bøker gjennom lokal bokhandel (Norli), eller via bokhandlere på nett.

Betale faktura. Hvis du ikke betaler innen fristen vil du motta purring på faktura. Hvis du ikke reagerer på purringen blir saken oversendt til inkassobyrå, og da øker beløpet. Inkassobyråer har sine egne gebyrer som skolen ikke har myndighet til å frafalle.

Finner du materialet etter at faktura er betalt, har du ikke rett til å få tilbake pengene, men du kan beholde materialet.